Hoe organiseert u een goed zakelijk jubileum? 5 onmisbare tips.

Nederland is het land van verjaardagen. Nergens ter wereld nodigen ook volwassenen elkaar zo graag uit om alweer een verjaardag te vieren. En het bijzonderst zijn de jubilea: 25, 50 of zelfs 100 jaar oud.

Maar - laten we eerlijk zijn - niet elk jubileum is even memorabel. Alweer een kringetje met koffie en taart? Of, bij een zakelijk jubileum, alweer een zaaltje met middelmatige toespraken en drank?

Terwijl het zoveel meer kan zijn. Een jubileum als uitgelezen moment om de geschiedenis van uw bedrijf te vieren en tegelijkertijd de band met medewerkers en klanten in de toekomst te versterken.

In deze blog leest u vijf tips om dat succesvolle jubileum te organiseren.

Zie het zakelijk jubileum als investering

Het begint bij de juiste mindset.

Jazeker, een feestzaal kost geld, catering ook, de spreker is niet gratis.

Maar wie een jubileum alleen als kostenpost ziet, zal er heel weinig uithalen. Dan kunt u het beter helemaal niet organiseren. Daarom is het slim om voorafgaand aan een (groot) jubileum duidelijk doelen te stellen.

Wat willen we met dit jubileum bereiken? Waarom vieren we het überhaupt? Alleen ‘dat hoort er nou eenmaal bij’ is niet genoeg.

Doelstellingen van een bedrijfsjubileum kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • Jonge high potentials (jobhoppende millennials) door middel van jubileumactiviteiten beter in het bedrijf integreren.
  • Ondersteunend personeel in het zonnetje zetten en daardoor (indirect) de bedrijfscontinuïteit waarborgen.
  • Klanten tijdens festiviteiten op speelse wijze laten zien waar het bedrijf (door de geschiedenis heen) voor staat om de binding te verhogen.
  • Het jubileum koppelen aan een onderzoek of persbericht en zo de naamsbekendheid vergroten via media exposure.

Wees daarbij realistisch in uw verwachtingen. Welk aspect verdient op dit moment het meeste aandacht en waarom?

Beter één doel succesvol gerealiseerd, dan vijf halfslachtig.

Betrek de doelgroep in aanloop naar het jubileum

U heeft nu een doel voor ogen. Daardoor wordt het organiseren van een zakelijk jubileum al een stuk eenvoudiger.

Hoewel de verjaardag van uw bedrijf natuurlijk op een bepaalde dag valt, is het slim om het jubileum niet als een losstaand evenement te zien.

Met een aanloop, een opbouw, vergroot u de betrokkenheid bij de doelgroep. Idealiter is die opbouw niet alleen maar passief (nieuwsbrief van organisatie), maar moet de doelgroep ook daadwerkelijk iets doen.

Bijvoorbeeld:

Doel: Jonge medewerkers blijvend betrekken bij het bedrijf
Observatie: Doelgroep hecht veel waarde aan innovatie Activiteit: Organiseer kleinschalige meetups met inspirerende mensen uit andere branches. Doel is een vernieuwend idee om in het eigen bedrijf in te zetten. Groep met het beste idee krijgt budget voor een test.

Doel: (Ondersteunend) personeel in het zonnetje zetten
Activiteit: Laat medewerkers filmpjes maken waarin ze specifiek benoemen wat ze aan collega’s waarderen. Bij grootschalige jubilea kan het ook anoniem waarbij acteurs de video’s inspreken.

Doel: Klantenbinding verhogen door vertellen verhaal
Observatie: Veel klanten zijn tevreden, maar kennen u niet goed Activiteit: Een externe spreker interviewt u en een aantal klanten en gaat op zoek naar welke waarden u deelt. Resultaat is - afhankelijk van de spreker - een korte conference of TED-achtige talk rondom een thema.

Doel: Naamsbekendheid vergroten met onderzoek of actie
Observatie: Uw merk is niet erg bekend onder de doelgroep Activiteit: Door een wedstrijd uit te schrijven onder studenten (met geldprijs) vergroot u de positieve associatie met uw merkwaarden.

Houd altijd de connectie met het bedrijf

Bovenstaande voorbeelden zijn slechts ter illustratie.

In een organisatieteam voor een jubileum (idealiter tussen de drie en acht personen) kunt u brainstormen welke activiteiten het beste bij uw bedrijf en uw gekozen doelgroep passen.

Hetzelfde geldt voor activiteiten op de jubileumdag zelf.

Voorafgaand aan een diner gaan karten, paintballen of kleiduivenschieten is leuk, maar waarom gaat u dat doen? Hoe past het in het grotere verhaal? Welke bedrijfswaarden komen er in terug?

Betrek een professional bij de organisatie

Een jubileum voorbereiden kost overigens veel tijd. Denk bij grotere jubilea aan een voorbereidingstijd van negen maanden.

Zorg ervoor dat één iemand binnen uw organisatie de eindverantwoording heeft. Het is belangrijk dat deze persoon de bedrijfscultuur ademt. Afschuiven op een stagiair is onverstandig.

Uiteraard hebben de beste mensen in uw organisatie het ook erg druk met hun dagelijkse bezigheden (en een hoog uurtarief).

Daarom kunt u voor de jubileumdag zelf een professionele externe locatiepartner inhuren die helpt met catering, techniek en entertainment.

Sluit af op een onvergetelijke locatie

Over die locatie gesproken. U heeft in dit artikel kunnen lezen hoe een zakelijk jubileum meer is dan alleen één dag of evenement.

Maar die ene jubileumdag is wél wat de meeste mensen zullen onthouden. Daar presenteren medewerkers hun ideeën, spreken collega’s hun waardering uit, daar is de pers, potentiële klanten, daar komen de geschiedenis en toekomst van uw bedrijf samen.

Een kantine is dan misschien niet de meest geschikte omgeving.

Gelukkig barst Nederland van de onvergetelijke locaties.

Kastelen, grotten, hoeves, monumenten, landgoederen, goede restaurants, strandpaviljoens, theaters, sportpaleizen... Te veel om hier op te noemen. Er zijn in ieder geval genoeg feestlocaties en vergaderlocaties te vinden in Nederland.

Maar allemaal prima doorzoekbaar in de meest complete database voor zakelijke jubilea, congressen en vergaderingen.

Vind snel jouw perfecte locatie