Waar moet een goede spreker aan voldoen?

Een congres valt of staat met inspirerende sprekers. Wie dat precies zijn voor uw specifieke branche en doelgroep, valt lastig in een algemeen artikel samen te vatten. Maar er zijn wel degelijk zaken waar elke organisator aan moet denken bij het inhuren van een spreker. Of u nu een landelijk event organiseert op een congreslocatie Amsterdam, of een regionale branchebijeenkomst in bijvoorbeeld een congrescentrum in Den Bosch.

Een relevant verhaal

De meeste congressen hebben een overkoepelend thema. U wilt immers een verhaal vertellen. Er is een reden waarom mensen van heinde en verre komen (toegegeven: een mooie vergaderlocatie, lekkere hapjes en netwerkgelegenheid doen ook al veel). Wat is dat verhaal?

Welke spreker heeft er binnen uw thema het inspirerendste, nieuwste, opvallendste, uniekste en/of bruikbaarste verhaal?

Wie praat niet alleen andere bronnen na, maar is zelf een trendsetter? Dat is de persoon die u kunt uitnodigen als keynote speaker.

Om tijds- of budgettaire redenen kan het natuurlijk zo zijn dat de absolute topfavoriet niet op uw congres aanwezig is. Zoek dan naar iemand die het verhaal in ieder geval goed kan vertellen.

Sprankelende presentatie

Want bijna net zo belangrijk als de inhoud, is de presentatie. Een grijze muis op het podium onthoudt niemand.

Een inspirerende spreker is daarom:

  • in staat te enthousiasmeren;
  • een goede verteller;
  • weet timing en tempo in te bouwen;
  • speelt in op stemming in de zaal.

Wilt u een spreker inhuren die wellicht vakinhoudelijk erg sterk is, maar waar het qua presentatie nog wat aan schort? Overweeg dan om deze spreker aan een interviewer te koppelen die het gesprek kan sturen.

Grote naam trekt publiek

Wat precies een ‘grote naam’ is, hangt helemaal af van de context van uw congres. Staat het open voor een algemeen publiek? Dan zal een BN’er in veel gevallen kunnen zorgen voor extra bezoekers.

Maar bij een evenement voor een hele specifieke doelgroep heeft u misschien wel meer aan een (bij het grote publiek onbekende) specialist met veel volgers op social media.

Daarbij is enige exclusiviteit natuurlijk wel een vereiste. Organiseert u een event in Friesland en staat de spreker een week later in een congrescentrum te Groningen? Dan gaat het niet werken.

Inspelen op techniek

De tijd van lullige powerpointpresentaties is echt voorbij. Er is tegenwoordig op mediagebied zo verschrikkelijk veel mogelijk.

Sprekers kunnen bijvoorbeeld direct in gesprek gaan met het publiek middels een congres-app. Wat vindt u van een stelling? Stemmen maar!

Een goede spreker heeft bovendien een professioneel ontworpen en visueel uitdagende presentatie. Hoewel veel sprekers tot het laatste moment nog aan hun presentatie werken, kan het geen kwaad om bij het inhuren van de spreker alvast om eerdere slides te vragen.

Gratis is gevaarlijk

Het hangt natuurlijk helemaal van de aard van uw congres af (bij een NGO zijn sprekers bijvoorbeeld logischerwijs eerder geneigd om gratis te spreken dan bij een commerciële multinational), maar houd als stelregel aan: voor niets gaat de zon op.

Een spreker die zonder geldelijke vergoeding naar uw congres komt, wil daar iets anders voor terug. Soms ligt dat in lijn met uw eigen doelstellingen, maar soms ook niet. Achterhaal daarom eerst de motivatie van een spreker voordat u hem/haar zonder budget uitnodigt.

Bijvoorbeeld:

Motivatie spreker - Ervaring opdoen voor publiek spreken

Afweging organisatie - Is het huidige niveau afdoende om te boeien?

  • Motivatie spreker - Zijn of haar product/dienst promoten
  • Afweging organisatie - Wordt het geen doorzichtige salespitch?
  • Motivatie spreker - Naam vestigen (meldt zichzelf aan, of via-via)
  • Afweging organisatie - Voegt het echt iets toe?

Vind snel jouw perfecte locatie